NYHETER
26.3.2018
NLK Sodruzhestvo, Nebolch, Ryssland, HEINOLA Scala 100 Såglinjen tas i produktion
Heinola Sågverksmaskiner tillverkade under hösten 2017 såglinjen HEINOLA Scala 100 till en kund som är verksam i Novgorod-regionen i Nebolch. Efter några korta provkörningar i Heinola tog kunden emot anläggningen för att transporteras över gränsen i december 2017. Installationen utfördes huvudsakligen av ryska montörer och leddes av en installationsinspektör från HEINOLA’s sida.
Linjen placerades på den tidigare linjens plats i gamla såghallen. Nu börjar linjen bli klar för produktion och för det arbete som den är planerad och köpt för – att såga sågvaror av karelsk barrträ med gott värdeutbyte huvudsakligen för export. Kunden NLK Sodruzhestvo kommer till en början att såga ca 100 000 m3 sågvaror i Nebolch i Novgorod-regionen
Vi har byggt in några nya lösningar som vi vill lansera i den här linjen. Den mest betydande av dessa är lösningen för såglinjen med rundgång.
HEINOLA Scala 100 är utrustad med planreducerare, tvåaxlad sågenhet och profileringsmaskiner. Optimering av fyra sidobrädor i båda faserna direkt på såglinjen med gott värdeutbyte är en nödvändighet i den här linjen med tanke på lönsamheten. Detta har man nu förverkligat i ett litet utrymme utan att ge avkall på tekniken och värdeutbytet.
En annan betydande faktor i det här projektet är att mätningar, elinstallationer och automation på linjen har genomförts av Avtomatika Vektor under HEINOLA’s ledning.
Genom att placera rysk mätteknik på nyckelplats i linjen för mätning och optimering av timret, blocken och sidobrädorna har vi velat ge vår kund möjlighet att kommunicera dessa viktiga parmetrar på lokalt språk med lokalt know-how. Vi kör testerna inom den närmaste tiden och berättar sedan vidare om hur vi har lyckats. Ett sådant brett samarbete med lokala resurser och lokalt kunnande har varit ett stort steg i den här leveransen. Kultur och språk har vi fått odla och utveckla vid samma bord åtskilliga gånger för att säkerställa ett lyckat slutresultat.
Målet var att ge kunden ett högteknologiskt kunnande från branschen som levereras tillsammans med lokala underleverantörer. Allt för att nå ett optimalt slutresultat för kunden och underlätta vardaglig service av denna nya linjen.